Controles op gebruik lengte start- en landingsbaan MAA

Twee leden van het SAFA-team van ILENT (Safety Assessment of Foreign Aircraft) hebben afgelopen dinsdag en woensdag controles uitgevoerd op Maastricht Aachen Airport.

Einde gedoogsituatie
Aanleiding voor de controles is het aanpassen van de maximaal toegestane baanlengte door vertrekkende vluchten. In afwachting van de inmiddels ingetrokken aanvraag voor het nieuwe luchthavenbesluit, werd het gebruik van 2750 meter tijdelijk gedoogd. Deze gedoogsituatie is per 1 april 2019 beëindigd in opdracht van het ministerie. Hierdoor mag een lengte van 2500 meter worden gebruikt.

Correct gebruik van de baan
Nu de maximaal te gebruiken baanlengte gewijzigd is, zien de controleurs toe op het correct gebruik hiervan. Zij voeren onaangekondigd controles uit op de vluchten van en naar Maastricht. Voor vertrek vanaf de luchthaven wordt onder andere de het gewicht en de belading van het toestel opgevraagd en ingezien. Dit bepaalt onder andere de benodigde baanlengte van een vliegtuig bij het opstijgen. Daarnaast controleren zij de technische staat van het vliegtuig, of de boorddocumenten kloppen en of de piloten een geldig brevet hebben.

SAFA-team
Het SAFA-team controleert de vliegtuigen, de vluchtvoorbereiding en de vluchtdocumenten. Dit gebeurt in voorkomende gevallen samen met de Luchtvaartpolitie van het KLPD

 

Lees vorig bericht

IVN lezing over brood en granen

Lees volgend bericht

Behandelen wandelletsel(s), herhalingsles EHBO-vereniging