Nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport?

Een van de opties die minister Cora van Nieuwenhuizen overweegt, is om nachtvluchten vanaf MAA toe te staan tot 02.00 uur in de nacht. Dit meldt de Limburger vandaag. De optie voor nachtvluchten staat beschreven in de nieuwe toekomstverkenning voor de Nederlandse luchtvaart.

Toekomstplannen
Van Nieuwenhuizen werkt aan een toekomstplan voor de luchtvaart. Hierin wordt de toekomst tot 2050 uitgestippeld. De belangrijkste vraag die er op dit moment wordt gesteld is: mag Schiphol nog verder groeien of moeten juist de regionale vliegvelden meer ruimte krijgen?

Regionale vliegvelden
De Limburger heeft de hand weten te leggen op dit document. Hierin zijn 4 denkrichtingen uitgewerkt. Doorgaan op de huidige manier of de klimaatregeling handhaven en de overlast verminderen, Schiphol verder laten groeien tot 800.000 vluchten of de vluchten verdelen over de regionale luchthavens. Schiphol zal zich dan moeten beperken tot 500.000 vluchten. Eindhoven, Maastricht, Eelde en Rotterdam zullen dan moeten uitbreiden tot 30.000 vluchten

Burgerinitiatieven reageren onthutst
Voor MAA blijkt dit een verdubbeling van het aantal vluchten. In dit scenario mag daarbij ook weer opnieuw de volledige baan (2750 meter) gebruikt gaan worden. De burgerinitiatieven zoals omwonenden MAA en Sjoen en Stil reageren onthutst. Volgens hen wordt serieus overwogen om van de luchthaven een vrachtluchthaven te maken. De directie van MAA en de Provincie zijn op de hoogte van de plannen maar willen vooralsnog niet reageren, aldus de Limburger

Lees vorig bericht

Komend weekend geen sneltrein tussen Maastricht en Valkenburg

Lees volgend bericht

Stella Maris: ook geen gepersonaliseerd leren in de bovenbouw