MAA: “omgevingsmaatregelen werpen vruchten af”

Foto: MAA

Maastricht Aachen Airport meldt dat verschillende maatregelen die MAA heeft genomen om de overlast voor de omgeving te verminderen effect hebben. Zo nam het aantal starts en landingen tussen 23:00 uur en 00:00 uur af en bezocht de Boeing 747-400 de luchthaven minder vaak dan in 2018. Zo laat de luchthaven weten.

Vermindering starts en landingen
De luchthaven vroeg Corendon eerder dit jaar om de vluchtschema’s te optimaliseren en waar nodig aan te passen. Aanleiding hiervoor was het aantal starts en landingen in 2018. In dat jaar landden of vertrokken tot en met juli 38 toestellen tussen 23.00 uur en 0.00 uur. Dit jaar is dat aantal, tot 16 juli, gedaald tot 15 toestellen. Dit terwijl het aantal passagiersvluchten bijna verdubbeld is.

Boeing 747-400
Een andere maatregel die volgens MAA zorgt voor een vermindering van de overlast is de verhoging van de landingsgelden. Per 1 april verhoogde de luchthaven tarieven voor de meest vervuilende en lawaaiige toestellen. Een van de toestellen waar veel klachten over binnen kwamen was de Boeing 747-400. Onder andere van Skygates en Kalitta Air. Sinds april is het aantal vluchten van deze maatschappijen zichtbaar afgenomen. Daarnaast is vanaf april het toegestane baangebruik teruggebracht van 2.750 meter naar 2.500 meter. Dit is een belangrijke factor in het besluit van Skygates om de vluchten naar Siberië vanaf Maastricht voorlopig te annuleren.

Werkgroep
Via de werkgroep omgevingsmaatregelen van de Commissie Regionaal Overleg worden voortdurend maatregelen onderzocht en geïnitieerd om de overlast voor omwonenden te verminderen. “Of de maatregelen en gerealiseerde verbeteringen daadwerkelijk tot een vermindering in het aantal klachten heeft geleid, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is op dit moment nog onduidelijk” aldus MAA.

Lees vorig bericht

Verdachte schietpartij aangehouden in Meerssen

Lees volgend bericht

Dagwandeling vanaf Schin op Geul