Alleen met minder overlast kan Maastricht Aachen Airport groeien

Pieter van Geel is klaar met zijn rapport dat als leidraad moet dienen voor de toekomst van Maastricht Aachen Airport tot 2030.
Belangrijkste onderwerp in dat rapport gaat over overlast voor de nabije omgeving van het Limburgse vliegveld.
De Alliantie tegen de uitbreiding van het vliegveld heeft gemengde gevoelens en is sceptisch.

Groei
Om het vliegveld levensvatbaar te houden, moet het kunnen groeien, zo is de stelling. Maar dat kan niet ten koste van alles en iedereen. Van Geel adviseert dat in principe groei tussen de 35 en 50 procent kan maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat er minder overlast is. Maatregelen zoals een beperktere openingstijd van 7 tot 23 uur en het gebruik van geluidsarme vliegtuigen, worden als mogelijkheden genoemd. Van Geel denkt dan met name het vrachtverkeer in staat moet zijn te kunnen groeien. Hij heeft uitgerekend dat dit wel kan verdrievoudigen in 2030.

Oplossingen
De twee kernen in de buurt, Schietecoven en Geverik hebben veel overlast. Het rapport heeft het dan ook over uitkopen of compenseren van bewoners van die kernen. Een op te richten fonds zou dit moeten financieren waarbij een bedrag van 10 miljoen euro wordt genoemd. Uit dit fonds zou ook waardeverlies en isolatie van de woningen in deze kernen betaald kunnen worden.

Alliantie tegen uitbreiding MAA
Positief is de actiegroep over het advies om voor MAA de normale sluiting tijdens de nachtelijke uren toe te passen. Er is echter scepsis over de gesuggereerde vlootvernieuwing die voor stillere vliegtuigen moet zorgen.
De term “ernstig gehinderden” is volgens de actiegroep een “theoretisch construct dat geen recht doet aan de daadwerkelijk ervaren hinder van de reëel overkomende vliegtuigen”.
De actiegroep blijft bij haar standpunt dat voor de Limburgse welvaart een kleine luchthaven de beste optie is.

Vinkmag ad

Lees vorig bericht

Vastenaovend in Grwat Meersje Alaaf corona editie

Lees volgend bericht

Nieuwe wethouders bekend