Vliegtuig moet doorstart maken: “we zijn ontsnapt aan een ongeluk”

Een vliegtuig heeft zondag 21 februari een doorstart moeten maken op Maastricht Aachen Airport. Dat blijkt uit gegevens van Flightradar. Reden voor de doorstart zou zijn dat er nog een ander vliegtuig gedeeltelijk met zijn staart op de baan stond. Het landend vliegtuig was een Boeing 777 van Emirates Skycargo. Het vliegtuig dat op de grond stond was eveneens een Boeing 777 vrachtvliegtuig van Qatar Airways.

Doorstart
In de meeste gevallen is de reden om een doorstart te maken het niet stabiel genoeg vliegen op het moment van landen. Indien op een punt in de nadering niet aan alle eisen is voldaan moet de piloot de landing afbreken. Ook omstandigheden op de grond kunnen een reden zijn om een doorstart in te zetten. Een luchtverkeersleider kan een gegeven landingsklaring intrekken, omdat de landingsbaan niet op tijd wordt vrijgemaakt. Dit laatste zou het geval zijn op MAA.

Navraag Luchtverkeersleiding Nederland
De redactie heeft navraag gedaan bij het vliegveld, maar daar werd aangegeven dat dit een zaak is van de Luchtverkeersleiding Nederland. Na meerdere algemene antwoorden van de Luchtverkeersleiding, waarin ze uitlegden wat een doorstart was, bevestigde ze na doorvragen het incident. Zij laten in een reactie weten: “De reden van de doorstart waar u het over heeft, is omdat er een vliegtuig met zijn staart nog over het ‘holding point’ op de baan stond. Een vliegtuig mag alleen landen als de gehele baan vrij is, dat was in deze situatie dus niet het geval. Vandaar dat er een doorstart gemaakt moest worden door het vliegtuig dat wilde landen.”

Ontsnapt aan een ongeluk
Frank Wormer van ‘Alliantie tegen uitbreiding MAA’ laat in het praatprogramma Uitgelicht weten dat we “ontsnapt zijn aan een ongeluk”. Hij geeft aan dat dit incident “alles heeft te maken met de ligging van de baan.”.

Het hele interview is te zien in Uitgelicht van week 8

Procedures
Paul Goossens van We Love MAA zegt daarentegen: “Er was niet bijna een botsing, er worden bij Airtraffic Control strenge veiligheidsmarges genomen. (…) Pas als het [Qatar vliegtuig op de baan, red.] over de 150 meterlijn is, dan is de landingsbaan officieel vrij. Hij was nog net niet over de lijn heen en dan is de landingsbaan nog niet officieel vrij. De procedures treden dan altijd in werking en dan moet het vliegtuig een extra rondje vliegen. Had die dan niet gedaan dan was het ook heel veilig gebeurd, maar was er 140 meter afstand tussen de twee vliegtuigen. Alleen schrijven de voorschriften 150 meter afstand voor.”

Derde incident
Dit is het derde incident met een vliegtuig in één week tijd. Zaterdag 20 februari verloor een vliegtuig boven Meerssen motor onderdelen en vrijdag 26 februari vlogen er dakpannen van een huis door een dalend vliegtuig dat overvloog.

Meer hierover in Meer Actueel van week 8.

Vinkmag ad

Lees vorig bericht

Wederom dakpannen losgekomen van daken door vliegtuig

Lees volgend bericht

Het nieuws besproken: “dakpannen vliegen je om de oren”