Antwoorden van minister over vliegtuigincident Meerssen

Het incident dat eind februari plaatsvond in Meerssen, waarbij een Boeing 747 onderdelen verloor boven de St. Josephstraat en de Bunderstraat, heeft samen met nog twee andere incidenten, gezorgd voor kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen.

Leeftijd
Een van de vragen die gesteld wordt is: “zijn de vrachttoestellen te oud om nog te mogen vliegen?”
Volgens van Nieuwenhuizen is dit geen discussiepunt. Vliegtuigen moeten voldoen aan hoge luchtwaardigheidseisen. Dit betekent dat ieder toestel moet beschikken over een veiligheidscertificaat en zware onderhoudsschema’s kent die moeten voldoen aan hoge normen. Het is ook niet zo dat met vrachttoestellen langer gevlogen mag worden dan met passagierstoestellen. Beiden moeten aan dezelfde normen voldoen.

Veiligheid
Nederland speelt een grote rol voor de aanvliegroutes van vrachttoestellen voor bijvoorbeeld de vliegvelden van Maastricht Aachen Airport, Schiphol Airport en vliegveld Luik. Men vraagt zich dan ook af of “Things Falling-Off Airplaines (TFOA) vaker voorkomen met oudere vliegtuigen en hoe het dan met de veiligheid gesteld is. Van Nieuwenhuizen geeft aan dat het onderzoek zal moeten uitwijzen of er verband is tussen de leeftijd en de frequentie van aanvliegen, maar dat vooralsnog geen extra maatregelingen genomen worden.

Vinkmag ad

Lees vorig bericht

De passie van Dilckosh uit Geulle

Lees volgend bericht

SV Meerssen doneert derde helft pakketten aan Stichting Ruggesteun