Proef met elektrisch vliegen MAA

Naast Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde sluit Maastricht Aachen Airport (MAA) aan bij Power Up. Binnen Power Up werken de vier Nederlandse regionale luchthavens samen om kennis op te doen van de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren. Naar verwachting worden de eerste elektrische passagiersvluchten tussen luchthavens in Nederland binnen vijf jaar uitgevoerd.

“Interessant om met deze proef mee te doen”
“Die verbinding van de regio’s maakt het voor ons als regionale luchthaven erg interessant om met deze proef mee te doen,” vertelt Jos Roeven, CEO van Maastricht Aachen Airport. “Verschillende Limburgse partijen hebben al langer de wens uitgesproken voor een verbinding met een internationale hub in het buitenland. Daar biedt elektrisch vliegen in de toekomst kansen. Maar ook de verbinding van regionale bedrijven en kennisinstellingen rondom elektrisch vliegen. Denk aan brandstofontwikkeling maar ook aan de uitbreiding van onze maintenanceboulevard voor onderhoud en reparatie.”

Bijdrage verduurzamen luchtvaart
“Daarnaast willen we onze bijdrage leveren aan het verduurzamen van de luchtvaart. We zijn al enige tijd bezig met het elektrificeren van de grondactiviteiten. Maar daar houdt het niet op. Ook in het vliegen zelf is op termijn grote winst te behalen. Met (waterstof-) elektrisch vliegen als een van de grote kanshebbers naast duurzame brandstoffen.” aldus Roeven.

Regionale luchthavens werken samen
“Voor nu is het met name belangrijk om te onderzoeken wat elektrisch vliegen betekent voor luchthavens. Hoe gaat de afhandeling en het onderhoud in zijn werk en welke infrastructurele voorzieningen zijn vereist? Wat is de commerciële potentie en welke positieve impact heeft dit op gezondheid en leefomgeving? Dat soort vragen kunnen we in deze proef samen met de andere luchthavens beantwoorden,” vervolgt Jos Roeven. “Uniek voor Nederland, dat de regionale luchthavens elkaar opzoeken en samenwerken om Nederland te positioneren op het gebied van elektrisch vliegen.”

Potentie van elektrisch vliegen
Elektrisch vliegen is een technisch en economisch haalbare en snelle manier van vervoer om regio’s met elkaar te verbinden, in eerste instantie binnen ca. 500 kilometer en met de potentie voor afstanden tot 1000 kilometer.  Het streven is om eerst in Nederland te experimenteren met 4- tot 9-zitters en om op termijn een fijnmazig Europees netwerk op te bouwen en te vliegen met grotere toestellen.

Lees vorig bericht

Hoeskamer Ulesjtraote weer open

Lees volgend bericht

Chaos