Jaaroverzicht 2021: onderzoeken, vallende brokstukken en vliegende dakpannen

Meerssen werd dit jaar wereldnieuws door Maastricht Aachen Airport (MAA). In dit jaaroverzicht blikken we terug naar het bewogen jaar van de luchthaven.

Toekomst MAA
Oud-staatssecretaris Pieter van Geel deed onderzoek naar de toekomst van MAA. Eind januari 2021 kwam van Geel met het advies dat het vliegveld 35 tot 50 procent zou kunnen groeien. Dit kan zolang er minder overlast zou worden veroorzaakt. Frank Wormer, Alliantie Tegen Uitbreiding MAA, vond het een “zwak rapport.” Het onderzoek zou volgens hem geen argumenten geven voor het voortbestaan van het vliegveld.

Luchtvaartongeval
Een kleine maand later, op 20 februari, ging het flink mis. De motor van een opstijgend vrachtvliegtuig vloog in brand en verloor onderdelen. De brokstukken kwamen voornamelijk terecht in de Sint Josephstraat en de Bunderstraat. Bij het ongeluk raakten twee mensen lichtgewond en ontstond er veel materiële schade. Daken, zonnepanelen en auto’s raakten beschadigd. De Alliantie Tegen Uitbreiding MAA liet in een reactie weten dat het niet zo maar een incident was. MAA zou volgens hun volstrekt ongeschikt zijn voor groot luchtverkeer. Naar aanleiding van het luchtvaartongeval organiseerde MAA een informatiebijeenkomst voor inwoners van de omgeving Sint Josephstraat.

Meerdere incidenten
Een dag later volgt nóg een incident. Een vliegtuig moest een doorstart maken omdat een ander vliegtuig nog gedeeltelijk met zijn staart op de baan stond. Wormer verklaarde dat Meerssen “ontsnapt is aan een ongeluk.” Volgens hem heeft dit incident “alles te maken met de ligging van de baan.” En daar blijft het niet bij. Een paar dagen later vlogen dakpannen van een huis in de Burgemeester L’Ortyestraat. De week daarna kwamen er wéér dakpannen los. Dit keer ging het om een woning in de Burgemeester Binckhorststraat.

We love MAA
In april deed ‘We love MAA’ een zelf-uitgevoerd onderzoek naar het woongenot van bewoners rond het vliegveld. Uit dat onderzoek bleek dat een overgrote meerderheid van de steekproef (ruim 1000 Limburgers) het woongenot als voldoende beschouwt. Volgens Paul Goosens van We love MAA was het doel van het onderzoek “de beslissers van onder andere de provincie Limburg kennis te laten maken met de grote, stille meerderheid. Deze lijkt soms namelijk te denken dat wonen in de omgeving van MAA een hel is omdat ze nooit een ander geluid horen dan dat van de Alliantie.” We love MAA gaf zelf aan dat het onderzoek niet wetenschappelijk was onderbouwd en ook niet representatief is voor de rest van Limburg.

Sluiting
Het bleef een tijdje relatief stil rondom het vliegveld. Midden december bleek dat de sluiting van MAA gunstiger zou zijn dan het openhouden daarvan. Dat was de conclusie van een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA) in opdracht van de provincie. Dit was wel nog een conceptversie. Het vliegveld zou Limburg meer kosten dan het oplevert. MAA liet in een reactie weten dat het sluiten van de luchthaven “het laatste is wat je als Provincie Limburg moet doen.” Het zou leiden tot afhankelijkheid van het buitenland. Daarnaast ziet de directie van MAA “in de toekomst een belangrijke rol voor regionale luchthavens op het gebied van emissievrij passagiersvervoer.”

Lees vorig bericht

Dit was het Meerssense coronanieuws van 2021