Hoe Ulestraten het vliegveld uit haar grondgebied verloor

Foto: Collectie Rene Bovens

Voor de herindeling in 1982 stribbelde Ulestraten tegen. De toenmalige gemeente wilde liever naar andere gemeenten in de omgeving. Maar uiteindelijk kon het dorp niet ontkomen aan een herindeling met Meerssen. De eerste plannen voor een herindeling met Meerssen waren al uit de Tweede Wereldoorlog. “De gemeenteraad van Ulestraten reageerde direct met een brief waarin zij bezwaar maakte. “Wij met 90 procent van de landelijke inwoners, kunnen zich onmogelijk mengen met de meer intellectuele inwoners van Meerssen. Hierna is direct een streep door de plannen gezet”, vertelt Pierre de Rooy, schrijver over de geschiedenis van het dorp.

Verzet
In 1968 kwam de provincie met een nieuw plan. Ze wilden het aantal gemeenten in Zuid-Limburg fors verkleinen. Het ging uiteindelijk 14 jaar duren voordat de plannen werkelijkheid werden. In die jaren kwam er flink verzet vanuit Ulestraten. “In eerste instantie wilden Bunde, Geulle, Ulestraten en Meerssen niet fuseren. Naderhand bleek dat Meerssen nog het meest openstond voor fusie”, vertelt de Rooy. Er zijn daarna verschillende fusie-opties besproken.

Van Ulestraten naar Beek
“Ulestraten heeft vanaf het begin het standpunt ingenomen om zelfstandig te blijven”, legt de schrijver uit. “Als er per se gefuseerd moest worden, wilde Ulestraten met Schimmert of Beek. Dat hebben ze heel lang vol gehouden.” De provincie komt in 1980 met het definitieve plan: de gemeenten Bunde, Geulle, Ulestraten en Meerssen moesten samenvoegen. “Zo is het in 1980 naar de Tweede Kamer gegaan.” Daar is toen besloten dat Geverik en het vliegveld weg zouden gaan bij de nieuwe gemeente Meerssen. Hierdoor kwam het vliegveld geheel in de gemeente Beek te liggen.

Luis in de pels
Volgens de Rooy komt dit omdat Ulestraten vaker heeft geprotesteerd tegen uitbreiding van het vliegveld. “Ministers als Neelie Smit-Kroes beloofde van alles. Bijvoorbeeld: de nachtvluchten gingen van tafel als de gemeente akkoord ging met uitbreidingsplannen. Die werden dan goedgekeurd en twee maanden daarna kwamen alsnog nachtvluchten. Dus politiek gezien was Ulestraten een luis in de pels voor uitbreidingsplannen van het vliegveld. Voor Ulestraten was het duidelijk, dit was de reden om het vliegveld bij Beek te voegen”, aldus de Rooy.

Lees vorig bericht

Meer Bekeken – Uitgeregisseerd zondag op tv

Lees volgend bericht

Bibliotheek zoekt voorleesconsulent mbo+